Πώς να συντηρήσετε τα ελαστικά σας

Πώς πρέπει να συντηρήσετε σωστά τα ελαστικά σας

Έλεγχος αέρα
Η ανεπαρκής πίεση είναι η κυριότερη αιτία ζημιάς ενός ελαστικού. Η σωστή πίεση βελτιώνει την ευελιξία του οχήματος, μειώνοντας την απόσταση ακινητοποίησης. Ένας μηνιαίος έλεγχος είναι αρκετός για τη διασφάλιση της σωστής πίεσης. Ελέγχετε την πίεση με ‘κρύα’ ελαστικά και αφαιρέστε ή προσθέστε αέρα ανάλογα με τις συνιστώμενες πιέσεις του ελαστικού σας. Ποτέ μην ‘εξαερώνετε’ ή μειώνετε την πίεση όταν τα ελαστικά είναι ζεστά, γιατί η αύξηση της πίεσης κατά τη διάρκεια της οδήγησης είναι φυσιολογικό φαινόμενο. Όσον αφορά τη ρεζέρβα, η πίεσή της πρέπει να είναι ελαφρώς υψηλότερη από τη συνιστώμενη.

Εμπειρικός κανόνας: 28-32 στα ΙΧ και 36-40 για SUV

Εξωτερικές ζημιές
Ελέγξτε τα πλευρά του πέλματος για κοψίματα, παραμορφώσεις ή άλλου είδους ατέλειες και ανωμαλίες. Βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν καρφιά ή άλλα ξένα σώματα παγιδευμένα που θα μπορούσαν να τρυπήσουν το ελαστικό. Μετά από προσκρούσεις ή κλαταρίσματα, ελέγχετε και την εσωτερική πλευρά του ελαστικού. Ποτέ μην παρκάρετε πάνω από κηλίδες λαδιού, διαλυτικών, κτλ. γιατί μπορεί να προκαλέσουν ζημιά στα ελαστικά. Εμπειρικός κανόνας: Εάν διακρίνετε τα ‘συρματάκια’ του εσωτερικό του ελαστικού στην περιοχή του χτυπήματος, το ελαστικό χρειάζεται αντικατάσταση διότι έχει υποστεί βλάβη ο σκελετός του ελαστικού και θα πάθει αποκόλληση αργά ή γρήγορα. Σε διαφορετική περίπτωση σταματήστε σε ένα Βουλκανιζατέρ της περιοχής σας.

Ανομοιόμορφο φάγωμα στο πέλμα /ευθυγράμμιση
Εάν παρατηρήσετε ότι το αυτοκίνητό σας τραβάει προς τα δεξιά ή προς τα αριστερά όταν αφήνετε το τιμόνι για μια στιγμή σε έναν επίπεδο δρόμο, τότε χρειάζεται να το πάτε για έλεγχο ευθυγράμμισης. Η ρύθμιση της ευθυγράμμισης σημαίνει ότι ρυθμίζονται τα μέρη των αναρτήσεων εμπρός και πίσω. Εάν το όχημά σας δεν είναι σωστά ρυθμισμένο, αυτό μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά των ελαστικών.

Να ελέγχετε πάντοτε την ευθυγράμμιση όταν:

  • Έχετε χτυπήσει πάνω σε κάτι.
  • Παρατηρείτε ότι τα ελαστικά σας φθείρονται ανώμαλα ή κατά τρόπο ανομοιόμορφο.
  • Αντιμετωπίζετε προβλήματα με τράβηγμα ή αλλαγή στη συμπεριφορά του οχήματος όπως:

α. το όχημά σας τραβάει ή παρεκκλίνει προς μία πλευρά.

β. Το τιμόνι σας δεν επανέρχεται εύκολα μετά από στροφή ή είναι σε θέση στροφής ενώ εσείς πηγαίνετε ευθεία.

Εμπειρικός κανόνας: Όταν αγοράζετε ένα καινούργιο σετ ελαστικών, ελέγξτε αν απαιτείται ευθυγράμμιση (ο έλεγχος είναι συνήθως δωρεάν και η ευθυγράμμιση κυμαίνεται από 50-80€)

Ζυγοστάθμιση
Όταν η μάζα του τροχού δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη κατά μήκος της περιφέρειάς του, κατά την κίνηση του οχήματος δημιουργούνται ταλαντώσεις. Οι ταλαντώσεις αυτές μεταφέρονται στην ανάρτηση και στο σύστημα διεύθυνσης. Συνέπεια αυτού είναι σε κάποιο εύρος ταχυτήτων να δημιουργείται τρέμουλο στο τιμόνι ή και σε όλο το αμάξωμα. Πέρα από τη δυσφορία που προκαλεί αυτό στους επιβαίνοντες, λόγω των συνεχών ταλαντώσεων προκαλεί και αυξημένη φθορά στα μηχανικά μέρη και στους συνδέσμους στο σύστημα του αυτοκινήτου, καθώς επίσης και αυξημένη και ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά. Το πρόβλημα λύνεται με την ζυγοστάθμιση των τροχών. Κατά τη ζυγοστάθμιση τοποθετούνται ειδικά αντίβαρα στην περιφέρεια της ζάντας του τροχού με σκοπό η περιμετρική κατανομή της μάζας να γίνει και πάλι ομοιόμορφη. Η ζυγοστάθμιση επιτρέπει στον τροχό να περιστρέφεται χωρίς να προκαλεί κραδασμούς στο όχημα.

Εμπειρικός κανόνας: το όχημα σας χρειάζεται ζυγοστάθμιση όταν τρέμει το τιμόνι σας σε συγκεκριμένη ταχύτητα.